Förtroende är viktigt för årets handledare

Årets handledare Rafael Eduardo Guedez Mata med fyra av sina mentorselever.
Årets handledare Rafael Eduardo Guedez Mata, med sitt pris och fyra av sina mentorselever. Foto: Privat.
Publicerad 2022-08-19

Årets handledare för läsåret 2021/22 är Rafael Eduardo Guedez Mata, forskare vid EKV Kraft- och värmeteknologi vid ITM-skolan. För andra gången utser doktorandsektionen vid THS priset Årets handledare. Vinnaren koras av en oberoende jury från alla fem skolorna.

Grattis! Vad betyder utmärkelsen Årets handledare för dig?
– Det var en stor överraskning. Jag visste faktiskt inte att priset fanns. Det kändes stort, en av de allra finaste utmärkelser jag fått! Ett erkännande från juryn och från dem som nominerade mig från början.

Hur ser du på din roll?
– Mitt jobb är att ge studenterna jag handleder möjligheten att bli ännu bättre i deras arbete och inte göra jobbet åt dem, utan guida dem framåt. Så för mig handlar det mycket om att vara tillgänglig, min dörr står närstan alltid öppen. Sen tror jag att det är väldigt viktigt att bygga förtroende och vara en god lyssnare.

Vad är det bästa med att handleda studenter?
– Den mest givande delen är att få interagera med studenterna och se deras utveckling. Vi blir lite som en mentorsfamilj. Från början blir det en relation där man bygger tillit till en person på ett professionellt plan, men med tiden blir det en person som är en del av ditt nätverk, vänner man håller kontakt med.

Ditt bästa tips för att vara en bra handledare?
– Man måste vara lyhörd. Alla människor är olika och studenternas behov varierar utifrån hur de är som personer. Sen tror jag att tillgänglighet är en nyckel till att var en bra handledare och att vara tydlig med förväntningarna. Både vad studenterna kan förvänta sig av mig, men även vad jag förväntar mig av dem, så att vi blir ett bra team.

Utmärkelsen Årets handledare

Utmärkelsen Årets Handledare har delats ut sedan 2020 och tilldelas en doktorandhandledare. Med syfte att lyfta fram goda exempel på bra mentorer inom utbildningar på forskarnivå som genomför doktorsexamen.

Till Årets handledare nominerades 55 doktorandhandledare av nuvarande studenter och alumner. Pristagaren utsågs sen av en oberoende jury bestående av doktorandrepresentanter, från alla fem skolorna. Juryn utvärderade nomineringarna under två omgångar. Fokus var på handledarens akademiska och icke-akademiska färdigheter, så som nätverkande och förmåga att se till doktorandernas social och psykiska välbefinnande.

Sedan 1985 delas även priset Årets lärare ut på KTH för att främja pedagogisk utveckling och sprida god praxis, då med fokus på utbildning på grund- och avancerad nivå.

Innehållsansvarig:intranytt@kth.se
Tillhör: Aktuellt