Indisk stad kan bli mer hållbar tack vare energistudenter

Fem studenter framför KTH-byggnad.
Vinnarlaget, från vänster: Marko Miletic, Erik von Schultz, Emma Wernius, Simon Färegård och Hanna Olausson. Saknas i bild: Martina Sekkenes.
Publicerad 2020-09-28

Förra veckan gick den årliga tävlingen för studenter på Energy management-kursen av stapeln. Studenterna har arbetat med olika förslag på stadsutveckling – i år för ett område i den indiska staden Gurugram. Uppgiften var att utveckla ett stadsområde som ligger så nära noll som möjligt i fråga om utsläpp och energiåtgång. Detta genom att minimera energibehov, öka förnyelsebart och minska CO2-utsläpp.

Fem tävlande grupper konkurrerade om ära, berömmelse och en resa till norra Sverige. På grund av pandemins reserestriktioner får de inte resa till Gurugram än.

Förslagen presenterades under ett live event den 23 september med åskådare på zoom. Enligt tävlingsjuryn hade det vinnande laget ett förslag som var verklighetsförankrat och hade en stark affärsidé som enkelt kan plockas upp och förverkligas.

Med på prisutdelningen fanns representanter från både svenska och indiska myndigheter, och indiska diplomaten Anita Chukla gratulerade vinnarna samt pratade om indiska utmaningar och genomförda insatser på området.

Erik Åstedt från Svenska Näringsdepartementet tryckte på vikten av ett nära samarbete mellan Sverige och Indien, där innovation är högsta prio.

Text: Anna Gullers