De vann Ebbe Lyths stipendium 2022

The winners
Publicerad 2022-12-13

Efter moget övervägande beslutade juryn, utsedd av KYS, att årets stipendier skulle gå till Nikolay Mihaylov, i kategorin yrkeshögskola, respektive Julia Almebäck och Rebecka Magnius i kategorin högskola och universitet.

Julia Almebäck och Rebecka Magnius belönas med Ebbe Lyths stipendium 2022 för examensarbetet ”Heat Export from Supermarkets’ Refrigeration Systems” för en genomarbetad och välskriven rapport som påvisar potentialen för export av värme från kylsystem i livsmedelsbutiker. Fallstudierna från de 3 undersökta livsmedelsbutikerna visar att den återvunna värmen kan täcka hela värmebehovet samt producera överskott för export. De teknoekonomiska analyserna visar vidare att det är mer lönsamt att koppla från fjärrvärmen i de undersökta fallen och bli självförsörjande på värme.

Julia och Rebecka har utfört sitt examensarbete på Avdelningen TIllämpat Termodynamik och Kylteknik under handledning av Dr. Samer Sawalha.

Grattis!

Senast ändrad: 2022-12-13