Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Laumert ny föreståndare för Centrum för Ny Energiteknik

Björn Laumert i KTH Bibliotek.
Publicerad 2023-04-27

Björn Laumert, prefekt på institutionen för Energiteknik, blir ny föreståndare för Centrum för Ny Energiteknik (CNETO) i Oskarshamn. CNETO är en samverkansplattform mellan offentlighet, akademi och näringslivet som ska stärka utvecklingen i regionen och initiera projekt för ny energiteknik.

Hur kommer det sig att du tar dig an det här uppdraget?

Det ingår i mitt uppdrag på KTH att främja KTH:s verksamhet ute i kommunerna. Det viktigaste för mig är att jag kan hjälpa till att få ut vår forskning och kunskap i samhället så att vi stöttar klimatomställningen ute i kommuner och i företagen.

Varför Oskarshamn?

Oskarshamn har bland annat ett kärnkraftverk med en reaktor som har varit världens största kokvattenreaktor. Men här finns även betydande lokala industrietableringar som tex Scania, Saft Batterier, Södra, Uniper, Oskarshamn Energi och Oskarshamns hamnar. Kommunen är ett typexempel av många mindre svenska kommuner och det vi gör här kan förhoppningsvis spridas till fler.

Vad är det första du kommer sätta tänderna i?

Två saker: att lyssna in alla aktörers behov av utbildning, kompetens och forskning och tillsammans fundera på hur vi på KTH kan hjälpa till. Det andra är att skapa kontaktytor mellan kommun, industrier, KTH forskare och studenter. Vi har redan satt igång 4 ex-jobb nu på våren. Man får gärna kontakta mig om man har intresse att vara delaktig i centrumet.

Innehållsansvarig:Oxana Samoteeva
Tillhör: Energiteknik